درگیریهای اخیر در نتیجه فعالیتهای چند مسجد خانگی در منطقه کراسنودار بالاگرفت. بیشتر مساجد منطقه زیر نظر مرکز هماهنگی مسلمانان قفقاز شمالی هستند که مدیریت آن بر عهده مفتی اسماعیل بردییف است. با این وجود، این اواخر جماعت مسلمانان وابسته به اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه بیش از قبل فعال شده اند که به گفته بردییف، وضعیت را برهم زده و به بحث و درگیری انجامیده است.
اسماعیل بردییف خطاب به مسلمانان میگوید: ما از اداره دینی مسلمانان روسیه و مدیران آن میخواهیم که دست از تشکیل سازمانهای موازی بردارند و تلاش خود را بر کارهای واقعی و مفید برای کشور معطوف کنند. متاسفانه، تجربه نشان داده که هدف آن اداره، افزایش تعداد سازمانهای تحت نظارت خود در مناطق بدون توجه کافی به کار و کیفیت آن است.
نامه ای که بردییف خطاب به مسلمانان منتشر کرده است، تنها برای مسلمانان مفهوم است. مفتی بردییف مفهوم آن را تشریح کرده و میگوید: اداره دینی مسلمانان روسیه قصد دارد به همه تفهیم کند که در روسیه تنها یک اداره دینی مسلمانان وجود دارد که در مسکو قرار دارد و سازمانهای سراسر کشور از آن تبعیت میکنند. به گفته وی، این مساله باعث دلخوری همکیشان قفقازی شده، اگرچه آنها مرکز و سازمان خود را دارند.
از سوی دیگر، راویل عینالدین میگوید: اداره دینی مسلمانان روسیه بر مبنای اساسنامه سازمان دینی فعالیت میکند و طبق اساسنامه حق فعالیت در تمامی مناطق کشور را دارند. علاوه بر این، هر مسجد حق تصمیم گیری دارد که زیر نظر کدام سازمان فعالیت کند.
وابستگی گروههای مسلمانان به هر یک از ادارات دینی مسلمانان صحه بر قانونمند بودن آن سازمان میگذارد. سازمان مربوطه سطح علمی و دانش امامان از سوی سازمانها را کنترل و اختلاف بین روحانیون با مراجعهکنندگان را حل کرده، از نظر مادی آنها را تامین میکند.
هر یک از ادارات برای موضوعات اجتماعی و اعتقادی فتوا صادر میکند. به عنوان مثال، در فصل بهار، برای واکسیناسیون مسلمانان در مقابله با بیماری کرونا، فتوایی صادر شد. اما دو سازمان دینی نتوانستند به نتیجهای مشترک دست پیدا کنند، به همین خاطر، اداره دینی مسلمانان روسیه و اداره دینی مسلمانان تاتارستان (یکی از مهمترین سازمانهای کشور) تصمیمات مجزایی گرفتند. به همین خاطر مسلمانان سردرگم شدند که به کدام سازمان اعتماد کنند.
اختلاف قدیمی
اسلام در روسیه از نظر تعداد پیروان، در جایگاه دوم پس از مسیحیت ارتدوکس قرار دارد. طبق ارزیابیهای مختلف، تعداد مسلمانان بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون نفر است. با این وجود، تعداد مسلمانان نسبت به پیروان سایر ادیان، در نتیجه زاد و ولد و مهاجرت بیرویه به سرعت در حال افزایش است.
مسلمانان در روسیه یک سازمان متحد مشابه کلیسای ارتدوکس روسیه ندارند. در حال حاضر، بیش از ۸۰ مفتیات (اداری دینی منطقهای) در روسیه فعال است. همین مساله حکومت را نگران کرده است. ایگور بارینوف رئیس آژانس فدرال امور اقوام در سال ۲۰۱۶ گفته بود که تعداد بیش از اندازه مفتیات به نفع افراطگرایان است و بدون نظارت لازم از سوی روحانیت قانونی در کشور، افکار افراطیگرایانه سادهتر اشاعه پیدا میکنند.
در قالب موارد، رهبران مسلمانان برای نحوه مبارزه با گروههای رادیکال به اتحاد نظر دست پیدا نمیکنند. به عنوان مثال، در ماه آگوست ۲۰۱۶، چند تن از مفتیان معتبر اقدام به صدور فتوایی کردند که طی آن وهابیون را «مسلمانان غیرواقعی» نامیدند. سایر فعالان اسلامی حاضر به امضای این سند نشدند، و در نتیجه، در زمره واجبات دینی برای مسلمانان قرار نگرفت.
اتحاد در میان مسلمانان حاصل نمیشود. در طول یک سال قبل از «فتوای گروزنی»، ادارات برتر مفتیات فدرال شامل اداره دینی مسلمانان روسیه به سرپرستی راویل عینالدین و اداره مرکزی دینی مسلمانان تصمیم به ادغام شدن گرفتند. اگرچه اداره دینی مرکزی در سالهای حکومت شوروی، تنها ساختار سراسری در کشور بود. اما اوایل دهه۹۰، گروههای مسلمانان به دلیل اختلافات داخلی از آن جدا شدند.
در سال ۱۹۹۴ اداره دینی مسلمانان منطقه مرکزی-اروپایی با مدیریت راویل عینالدین تشکیل شد که بخشی از مخالفان اداره دینی مرکزی به آن گرویدند. شمارش تعداد مراکز مستقلی که به این اداره تازه تاسیس پیوستند، دشوار بود زیرا آنها گاه متحد و گاه منفصل میشدند. نمونه بارز این قبیل مراکز، شورای بین ادیان کشور است.
ادغام شدن اداره دینی مسلمانان روسیه و اداره دینی مرکزی مسلمانان در سال ۲۰۱۵ نتوانست به اختلاف موجود خاتمه بدهد. با این وجود، این موضوع دیگر مطرح نشد. در پاییز سال ۲۰۱۶، یک ساختار بزرگ در سطح فدرال تشکیل شد که مجمع دینی مسلمانان روسیه نام گرفت. از همان زمان، تعداد ادارات مفتیات رو به افزایش گذاشتند و موضوع قانونی بودن رهبری مسلمانان پررنگتر شد.
راویل عین الدین در جایی گفته بود: ما اطلاع داریم که نمایندگانمان در مناطق تحت فشار هستند: شانتاژ میکنند تا آنها را از ما، یعنی اداره دینی مسلمانان روسیه جدا کنند. این فشارها گاه تا آزار و اذیت و ضرب و جرح نمایندگان ما پیش میرود. بسیاری اوقات، به خاطر یک موضوع در «مرکز» به اختلاف نظر میرسند و همین مساله به درگیری میانجامد. به عنوان مثال، اواخر سال ۲۰۲۰ دو گروه از مسلمانان منطقه مورداوی از ساختار اداره دینی مرکزی جدا شدند. گاهی اوقات هم بر سر مسجد بحث و جدال میکنند. تعداد مساجد زیر نظر اداره دینی مسلمانان روسیه، اداره دینی مرکزی مسلمانان و شورای مسلمانان زیاد نیست. تعداد ادارات مفتیات منطقه در داغستان (بیش از سه هزار مسجد) و تاتارستان (بیش از یک هزار و پانصد مسجد) است که در مقابل ۱۴۰۰ مسجد در سایر مناطق قابل ملاحظه است. به طور کلی، بیش از هشت هزار مکان عبادتی در روسیه وجود دارد.
نارضایتی مسلمانان
مسلمانان روسیه تاکید میکنند که هشت هزار مسجد برای بیست میلیون مسلمان بسیار کم است و پیوسته از حکومت درخواست میکنند که قطعه زمینهایی برای ساخت مسجد به آنها اعطا کنند.
با این وجود، مدیران سازمانها درک نمیکنند که کدام سازمان حامی منافع مسلمانان است. به عنوان مثال، در منطقه یکاترینبورگ از سال ۲۰۰۶ در انتظار احداث یک مسجد هستند. به گفته احمد یارلیکاپوف، اسلام شناس روس، شش اداره مفتیات به طور موازی در این شهر فعالیت دارند. مقامات محلی نیز نمیدانند با کدام اداره وارد گفتگو شوند. این مشکل در هنگام بحث و تبادل نظر برای پروژه مسجد اصلی وزارت دفاع روسیه نمود پیدا کرد. رهبران مسلمانان فاقد یک برنامه کلی برای ساختمان مسجد ندارند و حتی درباره خصوصیات آن به توافق نرسیدهاند.
یک راه حل
از نظر یارلیکاپوف ریشه مشکلات در ویژگیهای اسلام است: تفاوت اسلام و ارتدوکس در این است که ارتدوکس فقط کلیسا دارد. در اسلام قدیس وجود ندارد، به همین خاطر مساله ریاست به صورت دیگری مطرح میشود. به این ترتیب، هر یک از گروههای مسلمانان برای خود یک رهبر برمیگزینند و تصمیم میگیرند که به کدام اداره مفتیات ملحق شوند. این در حالی است که ادارات مفتیات سلسله مراتب ندارند و به صورت سازمانهای اجتماعی عمل میکنند. به همین خاطر فقط یک راه حل وجود دارد: مساعدت حکومت برای متحد ساختن آنها. زیرا در زمان امپراطوری روسیه و در دوره حکومت شوروی، ادارات مفتیات به صورت تصنعی ساخته میشدند.
حکومت به خوبی میداند که امکان مدیریت و کنترل این تعداد سازمان و ساختار از یک مرکز وجود ندارد. به همین خاطر، حتی در سالهای حکومت شوروی نیز مسلمانان آسیای مرکزی اداره مفتیات خود را داشتند. فقدان یک ساختار مرکزی نیز اختلافات بین امت اسلامی را تشدید میکند، اما تشکیل آن نیز در گرو خواست مسلمانان است که هنوز حاصل نشده است.
نظر شما